tisdag 20 maj 2014

En majdag i trädgården

 Fick ett ryck idag och planterade om sommarblommorna, satt potatis och planterade två av tomaterna. Tyvärr tog min blomjord slut, så nu får jag åka förbi någon dag och köpa lite mer. Börjar sakta men säkert växa fram en trädgård igen nu. Jag sådde lite polkabetor, morötter, sallat, kålrabbi, svartkål, mangold och dill i helgen, och sallaten har redan börjat komma upp. Snart kan jag skörda "baby leafs" då det ska gallras. Jag hoppas min vision kommer stämma i sommar att jag får en fin köksträdgård även om det är i minsta laget. Här följer lite bilder från dagens stök:

 Här har jag planterat tomaten Black sea. Ska fixa någon form av växtstöd så de inte blir hängande såhär.
 Rosenrabatten börjar vakna till liv. I bakgrunden syns allium, sedan rosor, tagetes som skyddar rosen från sjukdomar och längst fram börjar sakta snödropparna sloka och gulna.
 Lite dålig bild, men kollar man noga ser man sallatens gröna små blad.
Nu fick sommarblommorna komma ut också. Jag har avhärdat dem under en vecka nu så de ska klara sig på nätterna. Med detta menar jag att jag började ha dem ute någon timme i början och sedan dag för dag ökade jag tiden till dagar.
 Denna skönhet hade jag inte hjärta att plocka bort, den får mer än gärna stanna kvar ;)
 Hängpelargoner och blomlådor på plats. Nu är jag redo för sommaren.
Queen of night är på väg i blom. Dock gjorde jag det felet att jag klippte ner dem förra året innan bladen gulnat. Detta gjorde att alla lökar inte villa bilda blommor i år. Så i år få dom vissna ner ordentligt så jag får fler än tre nästa år ;) Men tre härliga queen of night blir det iaf =)
 Dessa tulpaner påminner om Queen of night. Denna heter Seadov. Köpte dem billigt i höstas på affären. Köpte även en röd/gul som heter Cilesta och en polkagrisfärgad som heter Happy Generation och som bladen syns på här nertill. De är väldigt dekorativa med sin ljusrosa kant.
 Växer så det knakar i en av de nya rabatterna.
Här syns en alium som snart slår ut.
 Jordgubbar, smultron och rabarber växer också så det knakar.
 Vår ätbara lilla rabatt som sakta börjar vakna till liv.
Har planterat tagetes och en av mina sticklingar från fuchsian. Ska också plantera den större fuchsian i denna så man får mer volym längre fram i sommar.
Som ni ser blev detta resultatet när man har för bråttom att ta bort blasten. Massor med blast men få blommor. Man lär sig av sina misstag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar