tisdag 17 februari 2015

Självbevattning och snöskador

Har kostat på mig en bevattningsbricka med vattenreservoir för att underlätta kontrollen så växterna ska få den optimala fuktigheten de behöver för att växa sig starka. Får se hur det påverkar mina plantor, förhoppningsvis till det bättre.
Ska så fler frön i början på mars, sådde alldeles för tidigt förra året och tänkte ha lite mer is i magen i år. Kommer gå något efter odlingsboken som jag köpte tidigt i år då den är baserad på vår odlingszon 4. Det som är bra med denna årstid är att orkidéerna blommar nu. Två är i full blom och en är på gång att blomma när som helst. De verkar trivas bra i fönstret som är mot sydost.
Har dock hänt en olycka nu när snön har smält och rasat från taket. Persikoträdet fick några grenar avbrutna, så det var bara att hämta sekatören och göra rena snitt för att undvika sjukdomar i trädet. Men inte slänger jag grenarna inte, nej dom är rätt dekorativa nu när dom nästan är illröda i färgen. Förhoppningsvis kan jag driva dem till att blomma i vasen också, vilket kommer dofta underbart i lägenheten. Man får i alla fall hålla tummarna att jag lyckas med det =)
Toppen gick av på det stackars trädet. Nu får vi se om det klarar sig eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar