söndag 15 februari 2015

Underbar helg!

Har haft en underbar Alla Hjärtans Dag med min sambo. Fick en superfin bukett som formade ett hjärta och syns här nedan:
Jag ville ge min sambo något personligt och kom på idén att varför inte slå ihop blomsterköpet med mitt intresse. Så jag sprang in på växtaffären och började plocka blommor som skulle matcha. Hittade en rosa korg som fick agera kruka, blommorna jag valde ut blev en Guldpalm för lite höjd, Två olika sorters Primulor, varav den gula doftar gudomligt (påminner lite om Gullviva i lukten) och en Lyktranka (även kallad Hjärtan på tråd) då den passar perfekt för dagen till ära. Som pricken över I:et fick det också bli en dekoration i form av ett hjärta som jag stack ner mitt i krukan. Måste säga att det är första gången jag blivit riktigt nöjd över en komponering som nedan =) Däremot kanske inte växterna passar jättebra ihop då Primulorna vill ha en jämn fuktighet medan palmen och Lyktrankan vill torka upp mellan bevattningarna. Men jag hoppas att de går bra ett tag ändå ;) 
Mina tomater växer, men jag är något orolig över att de längst ner på stammen fått en gul massa/ring. Två plantor har slokat, så hoppas det inte är någon sjukdom. Utifall det är ett angrepp har jag nu sprayat plantorna med såpvatten.
 Annars ser de skapligt friska ut. Kan också hända att jag hade lite väl bråttom med omplanteringen. Är bättre att vänta med den tills de riktiga bladen börjat komma. Då är man säker på att plantan etablerat ett bra rotsystem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar