lördag 18 april 2015

Vårstädning i trädgården

Idag har jag passat på att rensa ogräs och tagit bort löven från rabatterna. Skönt att få det klart inför sommaren. Nu är det bara att vänta in att tulpanerna tar fart. Men även att perennerna börjar skjuta iväg. Fyllde på med kompost i rabatterna också för att få lite mer krut i jorden.
Rabatten här nedan har jag även bytt ut mina kantnepetor mot stora blåklockor då grannkatterna tycker att just nepetorna är underbara att rulla sig i. Hade jag vetat det hade jag nog inte köpt dem från början. Men nu ska nog det problemet vara ur världen.
Börjar ta sig bra i denna rabatt med. Glömde fota den nya uppbindningen jag införskaffat till äppelträdet idag, men ska gå ut med kameran imorgon och ta lite bättre bilder.  Dessa blev tagna med mobilen då den alltid är nära till hands. Har även lagt på jord och gräsfrön där gräsmattan blivit dålig och hoppas den tar sig bättre.
 Liljorna börjar också kika upp nu.
Det är alltid lika trevligt när man rensar rabatterna och man får sällskap av nyckelpigor. Denna väckte jag nog ur sin dvala, men har lagt en liten hög med löv på ett annat ställe som jag hoppas de kan förflytta sig till.
 Ser så mycket bättre ut när man fått bort löv och ogräs från rabatterna. Dessutom blir det inte lika mycket att rensa i sommar nu när man tar det i någorlunda tid.
 Äntligen tittar mina fina Stjärnögon upp. Måste bara köpa fler av dessa. De byter av krokusarna som gjort sitt för i år och sedan hoppas jag att tulpanerna börjar blomma när stjärnögonen gjort sitt.
 Blir nog fler lökar till hösten, vill ha en hel sjö med blommor nu på våren och har kommit fram till att jag nog har lite för få.
 Fick en kompost i present av min sambo som han monterade ihop idag och ställde på plats. Vi hjälptes åt att flytta över innehållet från det gamla kompostgallret. Då det inte är någon skönhet så passade jag på att plantera kantnepetorna bredvid den istället. Här gör det inget om grannkatterna rullar sig, det är ändå ingen annan växt som kommer till skada. Bakom gjorde jag en ränna och planterade lite solrosfrön. Tänkte att om dom tar sig så kommer även det skymma komposten så grannarna slipper se den och får istället en finare vy.
 Kejsarolvonet tar sig och i år blommar det med underbara klasar. Ibland får man trotsa zonerna och skydda dem över vintern istället. Skam den som ger sig helt enkelt. Denna är för zon 3 och här har vi zon 4.
 Passade på att sätta upp detta underbara vindspel för någon dag sedan. Fyndade det i höstas.
 Självklart har vi införskaffat en passande dörrmatta nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar