torsdag 14 maj 2015

Rosplantering och rabarberbak

Nu har jag införskaffat en honungsros "Helenae Hybrida" och planterat denna intill rosenbågen. Tror den kommer göra sig bra där och sprida en härlig doft i slutet av juli, början på augusti. Hoppas denna växer ordentligt i sommar. Vad jag förstått är den rätt aggressiv i sitt växande, vilket bara är bra. Blommor däremot får jag nog vänta mig nästa år. Trädgård är tålamodskrävande och det kan jag inte påstå passar in på mig som vill se resultatet direkt. Det är då bra att jag lär mig att ha tålamod, för förr eller senare kommer den efterlängtade belöningen i form av förverkligandet av min vision =)
 Passade på att lägga gräsklipp runt den nyplanterade rosen, dels för att den ska få extra näring, men också för att förhindra att det växer upp ogräs.

 Mina tomatplantor (bilderna är tagna med mobil) har börjat blomma. Detta kanske leder till tidiga tomater inomhus. Jag har pollinerat med en pensel, så får se om det händer något i tomatväg. 
Fick dessa fina Flitiga Lisa-plantor av min mor när hon kom på besök. Blir nog några sådana i blomsterlådorna i år.

Jag passade också på att skörda rabarber idag då de hunnit växa sig relativt stora. Vad det är för sort vet jag inte. Det är en rotklump jag fått av min syster när hon delade sin rabarber. Tog och slängde ihop en rabarberkaka som jag hittade recept till på nätet (Rabarberkaka med kardemummamaräng). Det är en variant jag aldrig testat innan, så det ska blev intressant när vi skulle smaka. Här nedan visas resultatet av kakan och vi serverade den tillsammans med en klick vaniljglass.
Riktigt god och balanserad i smakerna. Sambon uttryckte det som att det var en av de godaste kakorna han ätit. Det måste jag tolka som toppbetyg ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar