måndag 18 maj 2015

Tomatsticklingar

Var in och kikade på Farbror Gröns blogg där han hade ett videoklipp om hur han tar sticklingar från tomater. Mina var väldigt rangliga, så jag kapade dem igår kväll. Så nu har jag både moderplantor och sticklingar. Det värsta som skulle kunna hända just nu är att dom dör för mig. Men man får leva på hoppet om att det lyckas.  Av någon anledning hamnar jag alltid på golvet när jag ska så och plantera. Tur det finns dammsugare då jorden hamnar utanför till och från.
 Här har jag precis kapat sticklingarna, och då jag har sex olika sorters tomater så blir det sex krukor.
Jag såg till att klippa dem precis ovanför ett bladverk på moderplantan så den istället kan skjuta ut en "tjuv" som blir den nya delen på plantan. Sticklingarna är nedstoppade i såjord. Farbror Grön rekommenderade såjord blandat med Perlit då det blir en luckrare jord och lättare för sticklingarna att bilda nya rötter. Nu hade jag ingen Perlit hemma, men jag hoppas det går ändå.
 Här har jag nu stuckit ner sticklingarna i såjorden och vattnat på. Nu gäller det att hålla jorden jämnt fuktig och placera dem i ett ljust fönster eller under extra belysning. Dessa har hamnat på båda ställena, hälften i ett ljust fönster och hälften under extra belysning. Nu är det bara att hålla tummarna att de överlever. Om 1-2 veckor bör sticklingarna utvecklat rötter och då kan man plantera om dem i egna krukor. Desto djupare man planterar desto kraftigare blir plantorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar